VVIP DENAI CINTA

17 Februari 2011

Kerajaan KELANTAN Sediakan RM1.5Juta Galakkan Pasangan Muda Berkahwin

BERNAMA
KOTA BAHARU, 16 Feb : Kerajaan PAS Kelantan melancarkan 'Gerbang Az-Ziwaaj' dengan peruntukan RM1.5 juta tahun ini bertujuan menggalakkan 1,500 pasangan muda kurang berkemampuan untuk berkahwin. Semasa melancarkannya, Menteri Besar Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, berkata program bertemakan "Anda Bijak Kerana Berkahwin" itu bertujuan mengelakkan golongan muda dari terjebak dalam perzinaan dan menghalang kejadian buang anak luar nikah.

Melalui program itu, setiap pasangan diberi RM1,000 dalam bentuk cek dan peserta boleh mendapatkan borang permohonan di pejabat kadi, pejabat Anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN), kaunter khidmat pelanggan Setiausaha Kerajaan Negeri atau muat turun borang dari laman facebook 'Gerbang Az-Ziwaaj' (Gerbang Perkahwinan).



................................................................
Apa itu ‘Skim Gerbang Az-Ziwaaj?

"Skim Gerbang Az-Ziwaaj adalah satu skim/saguhati khas kepada Pasangan Pengantin baru yang telah diluluskan oleh pihak Kerajaan Negri bagi menuju negeri berkebajikan
."

Apakah bentuk pemberian yang diberikan oleh Kerajaan Negeri?

Bentuk pemberian yang akan diberikan oleh Kerajaan Negeri adalah berbentuk wang tunai bernilai Ringgit Malaysia : Satu Ribu Sahaja (RM1,000.00) dalam bentuk cek (atas nama calon) diberikan kepada calon yang layak berdasarkan syarat-syarat yang ditetapkan.

Apakah syarat kelayakan bagi seseorang untuk memohon ‘Skim Gerbang Az-Ziwaaj’ ini?

Syarat kelayakan bagi memohon skim ini adalah seperti berikut :

  • Warganegara Malaysia sahaja.
  • Rakyat Kelantan yang dilahirkan di Kelantan (no. kad pengenalan bermula 03 @ 29), atau dapat membuktikan telah bermastautin di Kelantan melebihi 15 tahun.
  • Pendapatan bulanan pemohon hendaklah tidak melebihi RM700.00 sebulan.
  • Perkahwinan yang pertama sahaja (hanya layak untuk 1 kali tuntutan).
  • Pemohon mestilah tergolong dalam kategori miskin dan perlu dibantu (mengikut kriteria dan budi bicara kerajaan negeri).
  • Layak dituntut oleh salah seorang sahaja, sama ada lelaki atau perempuan.
  • Permohonan mestilah disertakan bersama sijil-sijil dan dokumen yang disahkan salinan kad pengenalan, surat beranak, sijil pra perkahwinan, borang kesihatan dan 2 keping gambar berukuran passport.
  • Kerajaan berhak menarik balik kelulusan jika maklumat yang diberikan tidak benar.
Borang yang telah lengkap diisi hendaklah diserahkan di Pejabat Pembangunan Insan, Belia, Sukan dan NGO, Blok 7, Kompleks Kota Darulnaim, 15503 Kota Bharu, Kelantan, sekurang-kurangnya sebulan sebelum tarikh perkahwinan.

Bagaimana cara untuk memohon 'Skim Gerbang Az-Ziwaaj'?

Cara untuk memohon adalah dengan mengisi borang permohonan yang boleh diperolehi di :

Bagaimanaah Cara Penyerahan Saguhati disampaikan?
Cara penyerahan saguhati adalah dengan disampaikan oleh YB ADUN masing-masing pada majlis yang sesuai (misalnya kenduri perkahwinan.

2 ulasan:

ika~~ berkata...

nape perak tanak wat camni?
wuwuwu

Rohaifi Azri berkata...

Kerajaan Kelantan miskin dan hak royalti minyak pun disekat oleh Kerajaan Pusat. Sebab tu kerajaan Kelantan hanya mampu sediakan RM1.5juta jea...

;)

Related Posts with Thumbnails