VVIP DENAI CINTA

17 April 2012

Apa Salahnya PENDIDIKAN PERCUMA Untuk Rakyat

SALAM PERJUANGAN. Isu MANSUH PTPTN (dan mahasiswa kini ada yang berkhemah di Dataran Merdeka memperjuangkannya). Perlu ada PENCERAHAN dan PEMAHAMAN mengapa mereka mendesak agar PTPTN DIMANSUHKAN.

Percuma untuk siapa?

Tujuan mahasiswa ini bangkit berjuang bukanlah MATLAMAT UTAMANYA agar peminjam YANG TELAH dan SEDANG MEMINJAM pinjaman ini dimansuhkan HUTANGNYA. Yang dah pinjam dan yang sedang menikmati hasil pinjamannya, MAKA BAYARLAH kerana jelas ia adalah PINJAMAN yang diperkenalkan oleh KERAjaan BN. (Lainlah kalau naik kerajaan baru dan mereka bersedia turut memansuhkan hutang sebelum ini, maka itu rezeki terpijak namanya, ALHAMDULILLAH)

Apa yang diperjuangkan oleh mahasiswa ini agar PTPTN dimansuhkan untuk generasi seterusnya...!!! Sediakan pendidikan percuma untuk generasi akan datang...! (ITU MATLAMAT UTAMA).

Tak mahu PERCUMA, Nak HUTANG jugak? Wowww!!!
(senyum meleret kak Mah dengan golongan yang nak juga 'dihutangkan' ni)

PELIK BIN AJAIB apabila ramai yang membantah tindakan mahasiswa ini yang berjuang agar pendidikan diberikan secara PERCUMA. Apakah kita tidak mahu pendidikan diberikan secara PERCUMA kepada anak-anak kita? Apakah kita tidak mahu anak-anak kita belajar dalam situasi SELESA tanpa tekanan memikirkan untuk membayar puluhan ribu ringgit sebaik sahaja selesai pengajian.....? Baru je habis belajar, kerja pun belum dapat, surat 'ah long berlesen' dah sampai :)

Apa yang diperjuangkan oleh segelintir mahasiswa di Dataran Merdeka kini adalah suatu perjuangan yang MULIA. Jika perjuangan mereka berhasil, impaknya akan dirasai oleh anak-cucu-cicit kita juga kelak yang bakal menikmati pendidikan PERCUMA!!!

Semua nikmati pendidikan PERCUMA, tak nak?

Andai perjuangan mereka berhasil, anak-cucu-cicit kita tak kira la anak orang PAS, anak-anak orang UMNO-BN, anak orang Pakatan Rakyat malah sekalian rakyat 1Malaysia akan menikmati pendidikan PERCUMA! Apa salahnya wang negara digunakan demi kebaikan rakyat? Apa salahnya kePERCUMAan itu diberikan sehingga mereka memiliki segulung IJAZAH...? (Dah dapat ijazah, kalau nak sambung, maka bolehlah tanggung dengan duit sendiri)

Mengapa perkecilkan perjuangan mahasiswa ini

Mengapa kita sanggup memandang lekeh usaha mahasiswa yang sanggup berkhemah di Dataran Merdeka???!!! Mereka bukan merempit, mereka bukan berpesta pora merosakkan anak dara orang, mereka bukan khayal dengan dadah dan pil estacy, mereka hanya bangkit demi memperjuangkan agar sistem pendidikan yang lebih baik serta tidak membebankan, sedang para pemimpin dan kroni ENAK menghirup kemewahan hasil wang negara!!!

Kalau kita tak mampu dan semangat tidak sekuat mereka untuk menuntut pendidikan yang lebih baik untuk generasi seterusnya, maka janganlah kita berkelaku bodoh sombong untuk memperlekeh dan mencaci-maki perjuangan mereka. Mereka adalah anak-anak kita yang sedar dan mahukan negara ini pentadbirannya diurus dengan betul demi kebaikan rakyat.

BUKALAH MATA DUHAI RAKYAT MALAYSIA. Negara miskin seperti Sri Lanka boleh memberikan pendidikan PERCUMA, jadi tidak mustahil Malaysia boleh melaksanakannya juga. Nak 1000 DAYA, tak nak 1000 DALIH!!!

Tiada ulasan:

Related Posts with Thumbnails