VVIP DENAI CINTA

22 Jun 2015

KATA KATA BERBISA PENGASAS ALIBABA GROUP


Jack Ma Pengasas Alibaba Group, renungkan kata-kata nasihatnya. Apabila Berurusan Dengan Orang Yang Tidak Dikenali, Keluarga dan Rakan-rakan. Jack Ma pernah berkata, "Apabila menjual (berurusan) kepada rakan-rakan dan keluarga, tidak kira berapa banyak yang anda jual kepada mereka, mereka akan sentiasa merasa anda mendapatkan keuntungan dari wang mereka, tidak kira berapa murah yang anda jual kepada mereka, mereka tetap tidak akan menghargainya.


Kebiasaannya mereka tidak mengambil berat tentang Kos, masa dan usaha anda, mereka lebih rela orang lain menipu mereka, yang membolehkan orang lain mendapatkan keuntungan, daripada menyokong seseorang yang mereka kenali. Ia disebabkan di dalam hati mereka akan sentiasa berfikir, "Berapa banyakkah yang dia dapat daripada aku?" dan bukannya "Berapa banyakkah dia JIMATKAN / BUATKAN untuk aku?"

Inilah contoh klasik mentaliti orang-orang kolot!!!

Bagaimana orang yang berjaya menjadi kaya?
Salah satu sebab utama ialah mereka sanggup menyokong perniagaan sekutu mereka, menjaga kepentingan bersama antara satu dengan yang lain, dengan itu secara semula jadi mereka akan mendapat keuntungan bersama.

Rakan sealiran seterusnya akan menyokong anda, dengan itu, bulatan kekayaan terus berkembang dan berkembang...!!! Logiknya mudah sahaja, anda akan mula menjadi kaya sebaik sahaja anda memahaminya.

Komen Jack Ma pada Jualan (sales) :
"Apabila melakukan Jualan, orang pertama yang akan mempercayai anda adalah orang asing, sebaliknya Kawan2 akan menghindari anda, rakan-rakan akan menjauhkan diri dari anda dan keluarga akan memandang rendah atau memperkecilkan anda.."

"Pada waktu setelah anda akhirnya berjaya, membayar semua bil-bil untuk setiap keramaian dan hiburan bersama-sama, anda akan sedar; SEMUA ORANG YANG MEMPERKECILKAN ANDA ADA BERSAMA KECUALI Orang Asing!!!"

Adakah anda memahami makna semua ini?!!!

Kita perlu melayani orang asing lebih baik!!! Dan lebih-lebih lagi kepada rakan-rakan yang tahu, memahami apa yang anda lakukan dan masih menyokong anda!!! Mari kita melayani orang-orang asing yang berurusan dengan kita lebih baik bermula hari ini. Mereka adalah PELANGGAN KITA yang terbaik!!!

Tiada ulasan:

Related Posts with Thumbnails